۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
تعداد بازدید: ۳۸۳۶۷۷
سید سهراب حسینی گفت: در قانون ممنوعیتی برای واردات ماشین آلات معدنی نداریم، اما بحث‌هایی از دفتر سازمان ماشین آلات مطرح است که باید ماشین آلات داخلی را تهیه کنید، ماشین آلات داخلی بسیار هم عالی هستند و توانستند رشد خوبی را در این قسمت داشته باشند، اما سوال این است که آیا اگر ماشین آلات خارجی وارد نمی‌شد می‌توانستیم ماشین آلات داخلی را بسازیم؟
کد خبر: ۳۵۰۲۱

 

عدم برخورد سلیقه‌ای با واردات ماشین آلات معدنی | ماشین آلات خارجی نبودند ما هم نمی‌توانستیم کپی کنیم! +فیلم

نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی و عضو کمیسیون اکتشاف خانه معدن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تصریح کرد: بخشی از اکتشافات را باید سازمان زمین شناسی کشورها انجام دهند که در ایران این اتفاق نمی‌افتد. سازمان زمین شناسی و اکتشافات در ایران با هم ادغام شده‌اند که باید جدا باشند. سازمان زمین شناسی وظایفی همچون زلزله نگاری، محیط زیست و غیره را دارد و بحث اکتشافات مبحث دیگری است. ما اطلاعات کمی در حوزه پهنه و مواد معدنی موجود در خاک داریم که این باعث بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذار می‌شود.

 

عدم برخورد سلیقه‌ای با واردات ماشین آلات معدنی | ماشین آلات خارجی نبودند ما هم نمی‌توانستیم کپی کنیم! +فیلم

 

ماشین آلات خارجی نبودند ما هم نمی‌ توانستیم کپی کنیم!

حسینی ادامه داد: با تمام این مسائل زمانی که مشکلات را برطرف می‌کنیم و به حفاری می‌رسیم، در ایران تعداد ۱۵۰ دستگاه حفاری به روز وجود دارد که حدود ۷۴ عدد از آنها پیمانکار شرکت ملی مس هستند و مابقی هم یا برای معدنکاران یا پیمانکاران شرکت‌های دولتی مانند ایمیدرو و دیگر شرکت‌ها هستند. ما دستگاه‌های حفاری به روز کم داریم که این دستگاه‌ها مستهلک می‌شوند و باید به روز رسانی شوند.

دستگاه‌های حفاری به روز کم داریم که این دستگاه‌ها مستهلک می‌شوند و باید به روز رسانی شوند.

نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی افرود: در قانون ممنوعیتی برای واردات ماشین آلات معدنی نداریم، اما بحث‌هایی از دفتر سازمان ماشین آلات مطرح است که باید ماشین آلات داخلی را تهیه کنید، ماشین آلات داخلی بسیار هم عالی هستند و توانستند رشد خوبی را در این قسمت داشته باشند، اما سوال این است که آیا اگر ماشین آلات خارجی وارد نمی‌شد می‌توانستیم ماشین آلات داخلی را بسازیم؟ چرا که آنها از روی نمونه‌های خارجی کپی شده‌اند، از روی آنها ساخته و تست شده و با برطرف کردن معایبشان به تولید فعلی رسیده‌ایم. نباید جلوی ورود ماشین‌آلات گرفته شود و با این موضوع سلیقه‌ای برخورد کنیم. باید ماشین آلات با عمق بالا وجود داشته باشد و نباید برای دستگاه حفاری فقط مقدار عمق آنها را در نظر بگیریم.

 

عدم برخورد سلیقه‌ای با واردات ماشین آلات معدنی | ماشین آلات خارجی نبودند ما هم نمی‌توانستیم کپی کنیم! +فیلم

 

فقط عمق حفاری مهم نیست!

 عضو کمیسیون اکتشاف خانه معدن تصریح کرد: راندمان حفاری هم نکته بسیار مهمی است. منابعی که صرف می‌شود تا یک دستگاه حفاری کار کند از جمله سوخت، نیروی انسانی و آب و این نکته را در نظر بگیریم که آیا در ۱۲ ساعت ۱۰۰ متر حفاری شود بهتر است یا ۵۰ متر که طبیعتاً استفاده از دستگاه با راندمان بالا باعث کاهش هزینه و مدیریت آن می‌شود.

باید به تکنولوژی دنیا نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که چه کار کرده‌اند  راندمان کار خود را بالا بردند. در دنیا در کنار دستگاه حفاری از ربات استفاده می‌شود و دستگاه ها را هوشمند کرده‌اند.

 

حسینی خاطر نشان کرد: باید به تکنولوژی دنیا نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که چه کار کرده‌اند تا راندمان کار خود را بالا بردند. در دنیا در کنار دستگاه حفاری از ربات استفاده می‌شود و دستگاه ها را هوشمند کرده‌اند. ما در همه جای کشور نیازی به حفاری عمیق نداریم چرا که بسیاری از عناصر در لایه‌های ۲۰ تا ۵۰ متری سطح زمین وجود دارد و برای این باید نیاز خود را بشناسیم به عنوان مثال برای سنگ آهن باید تا عمق دو هزار متری حفاری کنیم، اما برای کائولن عمق چهل و پنجاه متر هم برای ما مقصد است و نیاز این، همان داشتن سند استراتژیک معدنکاری است.

برچسب ها: معدن ویدیو اکتشاف #مواد معدنی #صنایع معدنی حسینی واردات
ارسال نظر
آخرین اخبار